Az
a mondat, hogy "Volt egyszer, hol nem volt, volt három kislány",
különös jelentõséggel bír Eilish Zebrasky
jelmeztervezõ számára. Ez volt ugyanis a Charlie
angyalai nyitómondata, azé a sorozaté, amiben
Eilish elõször dolgozott együtt Aaron Spellinggel, hogy
aztán tévésorozatok egész dinasztiájában
mûködjenek együtt. De ez a mondat aztán egyik utolsó
és egyik kedvenc szériájára, a Bûbájos
boszorkákra is igaz lett.
- Úgy kerültem kapcsolatba a Charmeddal,
hogy Jon Paré, aki korábban a Beverly Hills 90210-t
csinálta, megkapta a "Szerelemhajó: a következõ
hullám" címû sorozatot. Aztán áttették
a Bûbájos boszorkákhoz, és akkor azt
mondta nekem, hogy "Be foglak juttatni ebbe a sorozatba", ugyanis
nagyon jól dolgoztunk együtt. Alig hogy feleszméltem,
hivatalosan is felkért a Bûbájos boszorkákra,
én pedig elámultam. Az elsõ évadban valaki
más csinálta a ruhákat, én pedig a másodiktól
kerültem a stábba.
Eilish, aki korábban már számos
sorozatban dolgozott, azzal kezdte a munkát, hogy saját
stílust alakított ki Pipernek, Phoebe-nek és Prue-nak.
- Muszáj volt váltani. Rengeteg elsõ
évados részt néztem meg és semmi különbség
nem volt a lányok között. Mindhárman farmerokat,
melegítõket, pólókat meg kapucnis pulóvereket
hordtak. Nem volt egyéniségük. Volt három testvérünk
és egyiknek sem lett volna szabad ugyanúgy öltözni.
Úgyhogy Phoebe kinézetét találtam ki elõször,
õ volt akkor a fiatal, lázadó figura, ezért
csípõs, kicsit vadabb ruhatárat alakítottam
ki neki. Piper az édes érzékeny nõvérke
volt, kifinomult és sikkes. Aztán persze ott volt Shannen,
akivel imádtam dolgozni, és az sem ártott, hogy mindketten
írek vagyunk. Shannen is elég stílusos, úgyhogy
jó párosítás volt. Sokat vásároltam
neki, õ meg imádta, amit csináltam. Próbáltam
szélesíteni az öltözködése határait,
õ pedig hagyta hogy új dolgokat próbáljunk
ki.
Amikor Paige Matthews karaktere is csatlakozott a csapathoz,
Eilishnek át kellett gondolnia a tervét.
- Amikor Shannen után megérkezett Rose,
nem egészen tudtuk, hogy mibe tegyük. Rose a nadrágokat
preferálta, de közben meg nagyon jó lábai voltak.
Paige igazából a merész, szexis, ruhákat kedvelte,
közben meg sikkes is volt, szóval valahol a határvonalon
mozgott, azt meg nehéz jól csinálni. A merész
a legjobb szó rá.
Ahogy a divat változik, úgy fejlõdött
a nõvérek ruhatára is.
- Ahogy haladtunk elõre, úgy próbáltuk
beelõzni az új trendeket és színeket. De egy
adott színésznõ bizonyos dolgokban érzi jól
magát, úgyhogy muszáj engedni. Amit imádtam
a sorozatban, az az volt, amikor valamivé átváltoztak
a lányok. Jókat mulattam, amikor a díva, szuperhõs,
valkûr, meg istennõkosztümöket csináltuk.
A fõhõsnõkön való munka
mellett Eilish mindig szívesen üdvözölte azt a ritmusváltást,
amikor a fiúkat kellett öltöztetnie, fõként
ha Julian McMahonról és Drew Fullerrõl volt szó.
- Mindig úgy kezdtem, hogy jöjjenek a fiúk,
gyorsan lerendezem õket, aztán intézem a végén
a lányokat. Pite volt a fiúkat felöltöztetni.
Julian, hát mit mondhatok? Rajta minden jól áll.
Lenyûgözõen néz ki, bármit elhord. Drew-val
is sokat szórakoztam. Fiatal tinédzser volt szinte, és
van is egy Drew-korú fiam, úgyhogy nagyon élveztem,
mert a fiamnak is mindig rengeteg ruhát vettem. Emellett nagyon
jó volt Drew stílusérzéke, ez mindig könnyebbé
teszi a dolgokat. Akár négyezer vagy negyven dolláros
ruhában vannak, még kitalálnak és magukra
dobnak valamit és az aztán tökéletesen áll
rajtuk. Drew is ilyen volt és Julian is. Nézhet ki baromi
jól egy színész vagy színésznõ
és lehet hihetetlen jó testalkata, de ha nem tudják
hogyan hordani a ruhát akkor kész, elvesztél. Amikor
felvesznek egy jelmezt, õnekik kell jól érezniük
magukat benne, mert nekik kell eladni azt, ami rajtuk van.
Akár tündérmese-szereplõkké,
akár bármi mássá változtak a Halliwell-testvérek,
Eilish mindig utánanézett a történet hátterének
vagy keresett külsõ kreatív inspirációt,
mielõtt leült volna varrni.
- Hatalmas könyvtár állt rendelkezésemre,
el sem tudjátok képzelni, mennyi könyvet használtunk
minden egyes Charmed-részhez. Emlékszem, még Harry
Potter-könyveket is vettem és azokat is áttanulmányoztam
a varázslókra és varázslényekre tekintettel.
Minden részben más jelmezekre volt szükség,
úgyhogy mindennek utánanéztem, a koncept-megbeszéléseken
pedig mindig elmagyarázták a producerek és a rendezõk,
hogy mit akarnak csinálni. Rájöttek, hogy ismerem annyira
a lányokat, hogy engedhetik kitalálni, hogy ki hordja ezt
vagy azt. Egyszer-egyszer egy hétre elõre megkapták
a lányok a forgatókönyvet, néha voltak saját
ötleteik. Shannen például többször megkérdezte,
"Ilyen karakter szeretnék lenni, ezt meg tudjuk csinálni?"
- Eilish-t két Emmyre is jelölték a Gyilkos sorokban
látható munkájáért. |
A következõ lépés
a forgatókönyvben olvasottak vizualizálása volt,
még a tervezés elõtt.
- Minden hetedik napon ki kellett találnom a
következõ adag jelmezt, és megosztanom az ötleteket
a vendég- és fõszereplõkkel. Higgyétek
el nekem, egyszer sem használtunk újra egy ruhadarabot sem.
Mindig elõttünk voltak a storyboardok, úgyhogy tudtuk,
merre haladunk. Ilyenekre kellett gondolnom, hogy oké, ebben a
jelmezben harcolniuk kell tudni - ilyenkor ez alapján kellett kitalálnom
az egészet, és logikussá tenni. A Spelling cég
nagy része szól arról, hogy mindenki biztonságban
legyen, és hogy biztosítsuk, hogy senki se sérüljön
meg. Persze voltak kaszkadõrök, de ezeket a dolgokat a ruhákban
is ki kellett találni.
A Szuperhõs boszorkák
címû részben egy fiú rajzai változtatták
Pipert, Phoebe-t és Paige-et szuperhõsökké,
minden olyan extrával, mint például a latexruha.
- Az mókás rész volt. Tudtam, hogy Holly inkább
ezüstös karakter, nem szerette az erõs rózsaszíneket.
Alyssa ugyanakkor mindig nyitott volt a ruhákkal kapcsolatban,
a színben is mindenbe belement. Aztán a maszkokat egyenként,
személyre szabottan készítettük el. Ugyanaz
a fickó csinálta a maszkokat, mint aki a Batman és
Robin címû filmhez. Aztán volt mindenféle
bõrcucc a nyakukon, a csizmájukon meg a csuklópántjukon.
Ahhoz a részhez sok ötletet képregényekbõl
merítettem.
Az évek során a három testvért
változtatták sellõvé, dzsinné, fúriává
és nimfává, de Eilish ugyanúgy szerette az
idõutazós vagy az alternatív világos részeket,
mint a Bûbájos film noirt, ahol Paige és Brody
ügynök egy harmincas évekbeli detektívtörténetbe
csöppentek.
- Egyrészt csodaszép ruhát készítettem
Rose-nak, másrészt imádtam az egész gengszter-kinézetet.
Persze az összes statisztának is mindig meg kellett csinálni
a ruhákat. Imádtam, amikor a huszas évek báljába
mentek vissza, meg azt, amikor Shannent a gonosz Ms. Hellfire-ré
változtattuk. Emlékszem, dögös bõrcuccokba
öltöztettem. Sokkal nagyobb móka valami más szerepbe
öltöztetni õket, mert akkor el lehet térni a mindennapi
kinézetüktõl, el lehet engedni magunkat.
Bár Eilish a hetedik évad után
már nem dolgozott a sorozatban, azt vallja, a Bûbájos
boszorkák kedves emlékei és a sok tapasztalat
karrierjének egyik legjobb élményévé
tette.
- Azért imádtam a Charmedot, mert sosem
lehetett tudni, mi következik, és sosem voltak unalmasak a
ruhák. Lehetett jelmezekkel szórakozni, ott voltak a démonok
és istenek a túlvilágról... Kreatív
környezet volt, és designerálom egy ilyen mûsoron
dolgozni.
|