A triquetra összetett és
bonyolult történetû szimbólum, ami számos
helyen, számos formában, számos különbözõ
jelentéssel tûnt fel a történelem során.
Az alábbiakban megpróbálunk betekintést nyújtani
abba, hogy nagyjából mi is tudható ma a szimbólum
eredetérõl, történetérõl, megjelenéseirõl
és értelmezéseirõl.
A
triquetra szó a latin tri- ("három") és
a quetrus ("sarkos", "sarokkal rendelkezõ")
szavak összetétele. Eredeti jelentése így
"háromszög", és az idõk során
több szimbólumot is illettek ezzel a névvel.
A triquetra ma már azonban azokat és csak azokat a
szimbólumokat jelenti, amelyeknek az alapját három,
egymáshoz képest 120°-os szögben elhelyezett
vesica piscis (magyar nevén kettõs kör vagy mandorla)
képezi.
|
Bár a latin "quetrus"
tõ miatt a szó kiejtése triquetra lenne, a
Bûbájos boszorkák a sorozat elejétõl
a végéig triquatrának nevezi, így ez
a kiejtés is elterjedt. Egyes helyeken, például
spanyol nyelvterületeken, a jelet triquetának is hívják,
így elterjedt ez a szó is. A Magyar Charmed Portálon
a sorozatban használt írásmód miatt
írjuk triquatraként a nevet, míg ebben a cikkben
az eredeti, triquetra elnevezést találod.
|
A
triquetra eredetének egyértelmû meghatározása
nehéz feladat. Bár a triquetrát sokan egyszerûen
egy keresztény szimbólumnak gondolják, a helyzet
ennél egy kicsit bonyolultabb.
A triquetra egyik elõfutárának
az ókori görög világban széles körben
elterjedt triskele, trinacria vagy triskelion (görögül
"háromlábú") szimbólumot tartják,
aminek három begörbített láb képezi
az alapját, és amelyet a rómaiak triquetrának
neveztek el. Egyik változatában a szimbólum
csak a három lábból áll, másik
változatában középen egy gorgó-fejet
vagy konkrétan Medúza fejét találunk.
A szimbólum több változatát számos
leleten találták meg amfóráktól
kezdve pénzérméken át hajók oldaláig,
Mükénétõl Szicílián át
a mai Törökország területéig.
Az idõszámítás után
23-ban született római történetíró,
Plinius szerint a szicíliai triskelion (mely egyébként
ma is ott szerepel a sziget hivatalos zászlóján)
a sziget háromszög-formájából keletkezett,
és a három láb a sziget három sarkára
utal. Ez azonban már viszonylag késõi értelmezés,
hiszen az is valószínûsíthetõ,
hogy a szimbólum régebbi, mint a Szicíliáról
készült térképek. Egy másik értelmezés
szerint a jel nagyon hasonlít azokra az önjáró
háromlábú asztalokra, melyeket Hephaisztosz
kovácsisten készített az Iliászban.
Ami
biztos, hogy a háromlábú triskelion még
egy helyen megtalálható: az Ír-tenger közepén
elhelyezkedõ Man-szigetnek is ez a jelképe. A kelta
mitológia számára rendkívül fontos
a hármasság, hármas isteneiktõl kezdve
(pl. a Teutates, Esus, Taranis istenhármasság vagy
a három Brighid istennõ) a tér három
részre (két fél és egy közép)
való felosztásáig, így rengeteg hármasságszimbólum
kötõdik a kelta kulturához. Ilyen például
a triskele spirális változata is, melynek az ábrázolása
már valahol a triskele és a triquetra között
helyezkedik el.
|
A
mai triquetrára jobban hasonlító szimbólumokat
találhatunk többek-között észak-európai
rúnaköveken és korai skandináv pénzérméken.
Mivel ezek a térség pogány idõszakában
keletkezett leletek, magát a szimbólumot is pogány
vallási jelképnek tartják. Ez a jel hasonlít
a korai skandinávok által használt Valknutra
(másik nevén Ódin-csomó), így
olyan elméleteket is ismerünk, mely szerint Ódin
szimbóluma lehetett ez a fajta triquetra.
A
triquetra "végleges", azaz ma elterjedt változata
a kelta kereszténységhez köthetõ. A kelta
kereszténység a korai középkorban a kelta
területeken gyakorolt kereszténység volt, ami
szertartásaiban és több elképzelésében
is eltért a római katolikus kereszténységtõl.
Számos kelta mitológiai elképzelés tovább
élt a kelta kereszténységben: a tizenegyedik
századi Lebor Gabála Érenn (Hódítások
könyve) például az ószövetségi
teremtéstörténet részévé
tette a korábbi kelta teremtéstörténetet,
a korábbi istenalakok közül többen szentként
kerültek a kereszténységbe (ilyen Szent Brigitta,
aki Brighid istennõ keresztény változata),
és több kelta szimbólum maradt fenn keresztény
jelentéssel.
Ez
tûnik a mai triquetra keletkezésének legvalószínûbb
történetének. Mivel a keltáknál
fontos volt a hármasság, az olyan elképzeléseket,
mint a szentháromság, könnyen át lehetett
ültetni az õ kultúrájukba. Adott volt
számos szimbólum, és ezek között
abban a triquetrában, amely a rúnaköveken látható,
fel lehet fedezni a keresztény ichthys-, azaz hal-szimbólumot
(a görög ,
"hal" szó fonetikus átírásából)
- ismerünk olyan ábrázolást is, ami konkrét
halakat használ. A triquetrát három ichthys-szimbólummal
rajzolva így a régi pogány hármasság-szimbólum
és a szentháromság egyszerre jelenik meg. A
körrel kiegészítve pedig a szentháromság
egységét éppúgy megjeleníti a
triquetra, mint az idõ és az élet körforgásának
pogány elképzelését. Ezért is
maradhatott fenn ilyen sokáig, ennyi különbözõ
kultúra szimbólumaként a triquetra.
Itt
egyébként megjegyzendõ, hogy a keresztény
hal-szimbólum maga is kereszténység elõtti:
az ichthys szó egyes területeken anyaméh értelmezésben
is szerepelt, a másik görög szó a halra
pedig "delphos" volt, ami szintén anyaméhet
és halat is jelent egyszerre. Az ichthys-szimbólumot
korábban használták többek között
a görög Aphrodité és az egyiptomi Ízisz
istennõk jelképeként is.
|
Mivel a triquetra a hármas
számhoz kötõdik, mely szám szinte mindegyik
mitológiai rendszerben valami fontosat jelent, elsõ,
kora középkori megjelenései óta több
vallás és irányzat használta fel. Több
csoportosulás vallotta már magáénak
a szimbólumot, mások pedig, fõleg napjainkban,
mindenáron a jel "gonosz" mivoltát kívánták
bizonyítani.
Az
angol nyelvterületen általánosan elterjedt, tizenhetedik
századi King James bibliaváltozat egyik felújított,
huszadik század végi változatának borítóján
a középkori értelmezésnek megfelelõen
a szentháromság jeleként tûntették
fel a triquetrát. Ezen Amerikában - ahol bizonyos
keresztény felekezetek és szervezetek nagyon érzékenyek
a kereszténység nem-keresztény kapcsolataira
való bármiféle utalásra - többen
felháborodtak és több ízben egyenesen
lesátánistázták a más felekezetek
által dícsért Biblia kiadóját.
Hasonlóan a triquetra-szimbólum használatáért
tartják többen sátánistának a P.O.D.
amerikai rockegyüttest is, holott az együttes tagjai épp
azért használják a triquetrát, hogy
kihangsúlyozzák keresztény mivoltukat. A triquetra
szimbólumának befeketítése nemrégiben
még olyan elméleteknek is teret adott az Egyesült
Államokban, hogy a triquetra sátánista szimbólum,
hiszen milyen szépen találhatunk benne három
darab 6-os számot, amit sokan még ma is a Sátán
számának tartanak - annak ellenére egyébként,
hogy az egyik legrégebbi, az egyiptomi Oxyrhynchusban elõkerült
papirusz, amin a Jelenések könyvébõl található
egy részlet, nem is a 666-ot, hanem a 616-ot jelöli
meg a Sátán számaként.
A triquetra számos további értelmezéssel
rendelkezik. Többek között a Bûbájos
boszorkák is népszerûsítette a jelet,
ami manapság nagyon felkapottnak mondható, fõleg
New Age körökben. Itt aztán végtelen számú
az értelmezések száma, a férfi-nõ-semleges
elképzeléstõl kezdve a Nagy Istennõnek
nevezett istenalak három arcán keresztül a születés-élet-halálig.
Ezek az értelmezések kedvesek, de nagy általánosságban
nincsen alapjuk. Van olyan new age szerzõ, aki még
feng shui jelként is jegyzi a triquetrát, ami azért
vicces, mert keleten ez a szimbólum egyáltalán
nem elterjedt, fõleg nem a feng shuiban, ami teljesen saját
szimbólumrendszert használ, nem pedig nyugatiakat.
A triquetráról tehát elmondhatjuk:
egyike azoknak a szimbólumoknak, amelyek számos kultúra
találkozása és egymásra hatása
során fejlõdtek ki, és amelyek hidat vernek
a kereszténység és a pogány vallások
közé, rámutatva, hogy talán kicsit értelmesebb
dolog lenne a különbözõ vallások és
vallási irányzatok közti hasonlóságok,
egyezések és egyezõ gyökerek alapján
békésen viszonyulni egymáshoz, mint a különbségek
alapján gonosznak bélyegezni egymást.
|
© Dobay Ádám, 2006
<<vissza
|